OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW NR 7/2025/EFRROW
Nr nadany przez system CSOB 598466
Stowarzyszenie „Suwalsko-Sejneńska” Lokalna Grupa Działania ogłasza nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność PS WPR 2023-2027 – komponent Wdrażanie LSR
Zakres tematyczny: Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych” poprzez wsparcie tworzenia zagród edukacyjnych (START ZE)
I. Nazwa podmiotu właściwego dla przeprowadzenia naboru i oceny wniosków: Stowarzyszenie „Suwalsko-Sejneńska” Lokalna Grupa Działania
II. Nazwa podmiotu właściwego w sprawie o przyznanie pomocy i zawarcie umowy: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
III. Nazwa podmiotu właściwego w sprawie wypłaty pomocy i obsługi systemu IT: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
IV. Termin i sposób składania wniosków:
Wnioski należy składać w terminie od 27.10.2025 r. do 21.11.2025 r. wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu IT ARiMR, poprzez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR - Platforma epue.arimr.gov.pl
UWAGA! Do złożenia wniosku niezbędny jest numer EP nadawany przez ARiMR
V. Przedmiot naboru wniosków o przyznanie pomocy:
Przedsięwzięcie P2.2 Małe gospodarstwo duże możliwości (Start ZE)
Przedmiotem naboru wniosków są operacje z zakresu „Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych” poprzez tworzenie zagród edukacyjnych (projekty polegające na urządzeniu aktywnych, edukacyjnych form spędzania wolnego czasu w gospodarstwie rolnym, z możliwością kontaktu ze zwierzętami gospodarskimi lub uprawami rolniczymi, podnoszących świadomość ekologiczną i konsumencką lub podnoszących świadomość dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej) w ramach interwencji I.13.1 LEADER – PS WPR 2023-2027 – komponent Wdrażanie LSR.
VI. Podmioty uprawnione do ubiegania się o przyznanie pomocy:
O pomoc ubiegać się może wyłącznie podmiot będący osobą fizyczną, która:
1) jest rolnikiem albo małżonkiem rolnika albo domownikiem z małego gospodarstwa rolnego (powierzchnia mniejsza niż 12,82 ha);
2) nie została dotychczas objęta pomocą na działalność tego samego rodzaju w zakresach: start GA, start GO, start ZE, rozwój GA, rozwój GO lub rozwój ZE w ramach PS WPR
3) posiada numer EP.
Pomoc przyznaje się, jeżeli:
1) Wnioskodawca jest osobą fizyczną;
2) w przypadku osoby fizycznej lub wspólnika spółki cywilnej będącego osobą fizyczną pomoc jest przyznawana, jeśli, ta osoba fizyczna w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy ma ukończone 18 lat.
3) Wnioskodawca w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców;
4) Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PROW 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 6.2 lub 6.4 lub 4.2 lub 19.2 w zakresie podejmowanie działalności gospodarczej;
5) Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WoPP posiada miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR.
6) Pomoc przyznaje się: zgodnie z art. 19a albo art. 19b rozporządzenia GBER.
7) Operacja zakłada realizację przynajmniej dwóch celów edukacyjnych, o których mowa w standardach OSZE.
8) Operacja uzyskała pozytywną rekomendację właściwego terytorialnie przedstawicielstwa ODR – wojewódzkiego koordynatora OSZE pod kątem spójności ze standardami OSZE.
VII. Forma pomocy:
Refundacja - zwrot części kosztów kwalifikowalnych
VIII. Wysokość pomocy:
Od 50 000,00 zł do 100 000,00 zł
(Kwota przyznanej pomocy nie może być niższa niż 50 000,00 zł i nie wyższa niż 100 000,00 zł)
Pomoc przyznaje się w formie płatności ryczałtowej. Jej wysokość zostanie ustalona na podstawie kosztów zawartych w projekcie budżetu operacji, który stanowi element Wniosku o przyznanie pomocy.
Maksymalny dopuszczalny poziom pomocy na operację wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych operacji. Oznacza to, że Wnioskodawca starający się o dofinansowanie musi dysponować wkładem własnym finansowym w wysokości co najmniej 15%.
IX. Poziom dofinansowania:
- do 85% kosztów kwalifikowalnych
X. Limit środków przeznaczonych w ramach naboru wniosków:
Limit środków w naborze wynosi 75 000,00 Euro.
Oznacza to, że łączna kwota pomocy przyznanej na operacje wybrane przez LGD w ramach naboru wniosków nie może przekroczyć tej wartości.
XI. Miejsce publikacji regulaminu naboru wniosków o wsparcie:
Formularz WoPP dostępny jest pod adresem: https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna
Formularz UoPP dostępny jest pod adresem: www.su-se.pl
Informujemy, że jeżeli w trakcie oceny WoPP przez LGD konieczne będzie uzyskanie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny WoPP, wyboru operacji lub ustalenia kwoty pomocy, LGD wzywa wnioskodawcę do złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania (zgodnie z zapisem § 11 pkt 1. Regulaminu Naboru Wniosków, który stanowi załącznik do ogłoszenia)
Wnioskodawca powinien przesłać do Biura LGD potwierdzenie złożenia wniosku w systemie CSOB w ramach danego naboru do 2 dni roboczych po jego zakończeniu (nie liczy się data stempla pocztowego, a data wpływu do siedziby biura LGD). W przypadku nie złożenia potwierdzenia Stowarzyszenie Suwalsko-Sejneńska LGD nie będzie w stanie odszukać wniosku którego nie widać w systemie.
Wszystkie załączniki do wniosku, które będą nieczytelne, puste lub niepełne uznaje się za niezałączone - będą traktowane jako braki formalne.
XII. Doradztwo LGD
Na doradztwo zapraszamy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 14.00 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w kryterium Doradztwo będziemy świadczyć doradztwo wnioskodawcy lub jego pełnomocnikowi (pełnomocnictwo należy dostarczyć w chwili korzystania z doradztwa).
XIII. Dane do kontaktu:
W sprawach związanych z naborem wniosków informacji udzielają pracownicy Stowarzyszenia „Suwalsko Sejneńskiej” Lokalnej Grupy Działania, ul. Kościuszki 71, 16-400 Suwałki, tel. 87 565 53 64, e-mail: biuro@su-se.pl .
Ogłoszenie o naborze wraz z załącznikami jest dostępne w siedzibie Stowarzyszenia „Suwalsko Sejneńskiej” Lokalnej Grupy Działania, ul. Kościuszki 71, 16-400 Suwałki oraz na stronie internetowej: http://www.su-se.pl
XIV. Informacje dodatkowe
Pozostałe warunki i niezbędne dokumenty znajdują się w Regulaminie Naboru Wniosków (plik do pobrania) stanowiący załącznik do niniejszego Ogłoszenia.
Załączniki do Ogłoszenia:
Regulamin naboru wniosków na pomoc w zakładaniu zagród edukacyjnych START ZE
Wykaz załączników do wniosku o przyznanie pomocy – zał. nr 1
Oświadczenie właściciela(i) lub współwłaściciela(i) lub posiadacza(-y) lub współposiadacza (-y) nieruchomości – zał. nr 2
Oświadczenie o kwalifikowalności VAT – zał. nr.3
Szczegółowy opis zadań wymienionych w zestawieniu rzeczowo-finansowym – zał. nr 4
Oświadczenie małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy – zał. nr 5
Oświadczenie o niepozostawaniu w związku małżeńskim lub o ustanowionej małżeńskiej rozdzielności – zał.nr 6
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych przez Lokalną Grupę – zał. nr 7
Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie pomocy – zał. nr 8
Pomocniczy załącznik do Instrukcji dla wniosku o przyznanie pomocy – zał. nr 9
Formularz Umowy o przyznaniu pomocy (wzór) – zał. nr 10
Biznesplan uproszczony – zał. nr 11
Zestawienie rzeczowo-finansowe (nie dotyczy) – zał. nr 12
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych – zał. nr 13
Wykaz działek ewidencyjnych, na których realizowana będzie operacja trwale związana z nieruchomością – zał. nr 14
Wykaz załączników do wniosku o płatność – zał. nr 15
Kryteria wyboru operacji w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju dla Przedsięwzięcia: P.2.2 Małe gospodarstwo – duże możliwości – zał. nr 16
Checklista oceny projektu – zał. nr 17
Inne
1. Instrukcje przygotowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące obsługi Platformy Usług Elektronicznych (PUE)
· Platforma Usług Elektronicznych https://www.epue.arimr.gov.pl
Instrukcja logowania Platformy Usług Elektronicznych (PUE)
Instrukcja obsługi zawierania umowy za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR w zakresie PS WPR 2023-2027
Informacja dla Użytkownika PUE ARiMR, który wybrał formę powiadomienia SMS
Instrukcja złożenia prośby o przywrócenie terminu za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR w zakresie PS WPR 2023-2027
Instrukcja ustanawiania Pełnomocników
2. Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2023-2027
3. Procedura oceny i wyboru operacji realizowanych przez podmioty inne niż LGD w ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „Suwalsko -Sejneńska” Lokalna Grupa Działania na lata 2023-2029



















